Вчені створили наномотор із однієї молекули

Monday, 05 September 2011

наномоторВчені з Університету Тафтса побудували найменший зі створених на даний момент наномоторів. Стаття вчених з'явилася в журналі Nature Nanotechnology, а її короткий виклад приводиться у прес-релізі на сайті університету. Новий мотор також є першим працюючим електронаномотором (попередні зразки наномоторів використовували для роботи світло або хімічні реакції).

Мотор являє собою молекулу, розташовану на мідній підкладці. Та складається з атома сірки, від якого відходить дві "руки", складені з атомів вуглецю та водню відповідно. Над молекулою розташовується голка скануючого тунельного мікроскопа, що і відіграє роль негативного полюса живлення для мотора. Температура системи, розміри якої становлять близько одного нанометра (розмір попереднього мотора-рекордсмена становив 200 нанометрів), при цьому досягає 5 градусів Кельвіна.

Під впливом електронів, що потрапляли на молекулу з голки мікроскопа, мотор починав обертатися навколо вертикальної осі. Це, у свою чергу, приводило до поступального руху молекули. При робочій температурі кількість обертів складала близько 50 за секунду.

За словами вчених, завдяки такій невеликій частоті (обумовленій, у тому числі, і низькою температурою), їм вдалося відслідкувати рух молекули в реальному часі, а також показати, що рух обумовлений не випадковими процесами, а саме впливом електронів з голки мікроскопа. Для порівняння, при температурі у 100 градусів Кельвіна внаслідок випадкових теплових коливань молекула буде обертатися із частотою близько мільйону обертів за секунду - таку частоту сучасна апаратура відслідковувати не в змозі.

Самі вчені сподіваються, що такі мотори у майбутньому можуть знайти застосування при створенні наносистем. Так, наприклад, подібними молекулами може бути покрита внутрішня поверхня наносудин. Рух моторів буде сприяти руху рідини. Крім цього, мотори можуть знадобитися для створення мініатюрних сенсорів.

За матеріалами: lenta.ru