Скануючий електронний мікроскоп із квантовим наконечником - чіткіший у 1000 разів

Sunday, 12 June 2011

квантовий наконечникНамагаючись "розглянути" об'єкти, які занадто малі й тому знаходяться за межами можливостей оптичних технологій, вчені часто користуються дослідницькими скануючими мікроскопами. Замість оптичної системи, що складається з лінз, у цих пристроїв є малюсінький рухливий наконечник, що переміщається вгору або вниз, вступаючи в контакт із поверхнею досліджуваного об'єкта.

Зображення, на якому можуть бути показані об'єкти, розмірами в мільйонні долі міліметра, виходить за рахунок процесу сканування, яке відбувається за рахунок рухів головки мікроскопа, яка зміщується на деяку відстань. Вчені з Німеччини зробили великий крок у розвитку технології скануючої мікроскопії, створивши головку скануючого мікроскопа не із твердого матеріалу, а з атомарного газу - "квантовий наконечник", за допомогою якого роздільна здатність мікроскопа збільшується до фантастичних меж.

За основу дослідники взяли газ, що складається з атомів чистого рубідію, охолоджений до температури в кілька мільйонних часток градуса вище абсолютного нуля. Атоми рубідію були ув'язнені в магнітному вловлювачі, форма якої надала хмарі цього газу форму, що відповідає наконечнику мікроскопа. Глибоке охолодження перетворює хмару газу в те, що відомо як конденсат Бозе-Айнштайна, у такий стан речовини, коли атоми не є чимось окремим, а діють як одне ціле і вся хмара газу перетворюється в один великий "суператом".

При проведенні тестів за допомогою цього квантового наконечника була просканована поверхня з вирощеними на ній вуглецевими нанотрубками. Коли наконечник "торкався" поверхні нанотрубок окремі атоми з газової хмари були загублені. Вимірюючи ці втрати визначається місце розташування та висота досліджуваного об'єкта. Роздільна здатність нового методу сканування виявилася настільки високою, що вдалося одержати чіткі знімки окремих нанотрубок.

Дослідники вважають, що деякі вдосконалення цієї технології дозволять ще підняти й без того чималу роздільну здатність нового скануючого мікроскопа ще в тисячу разів. Результати досліджень і детальний опис нової технології були опубліковані в останньому випуску журнала Nature Nanotechnology.

За матеріалами: dailytechinfo.org