Алюміній допоможе отримувати водень при кімнантній температурі

Friday, 23 January 2009

hydrogen_extractionАмериканські вчені стверджують, що їм вдалося розробити метод одержання водню, заснований на взаємодії молекул води з алюмінієвими кластерами. Робота вчених опублікована в журналі Science. Коротко її основні результати описані в прес-релізі Університету Пенсільванії, співробітники якого брали участь у дослідженні.

Автори роботи синтезували із атомів алюмінію кластери різної геометричної структури й вивчали, як вони взаємодіють із молекулами води. Деякі із кластерів зв'язували молекули води так, що кожна молекула опинялася між двома групами атомів, одна з яких була кислотою, а інша - основою Льюїса. Кислотою Льюїса називають сполуку, що може прийняти додаткові електрони. Основа Льюїса є донором електронів.

Група атомів алюмінію, що є кислотою Льюїса, "притягує" кисень із води, а основа Льюїса - водень. У результаті зв'язок між ними розривається. Якщо аналогічний процес відбудеться з іншою молекулою води, то два атоми водню зможуть об'єднатися в молекулу H2.

Дослідники заявляють, що деякі із синтезованих ними кластерів розкладають воду при кімнатній температурі. Звичайно цей процес вимагає великих енергетичних "надходжень": розкладання води на водень і кисень, наприклад, відбувається при пропусканні через воду електричного струму (процес, що одержав назву електролізу).

Однак нова технологія поки не готова для впровадження в промисловість. На даному етапі після кожного акту розщеплення молекули води на кластері залишається її "складова частина" - гідроксильна група OH-. Автори мають намір розробити процедуру "відновлення" алюмінієвих кластерів для того, щоб процес розщеплення йшов безперервно.

Пошуком альтернативних методів одержання великих кількостей водню займаються багато вчених. Водень є перспективним паливом, що може прийти на заміну традиційному вуглеводневому.