Східна Африка може незабаром опинитись під водою

Monday, 14 March 2011

Ефіопія вулканБританські вчені з'ясували нові подробиці процесу, в результаті якого Східна Африка незабаром - по геологічним, звичайно, міркам - припинить існування.

Поверхня Землі розділена на десять із лишком великих тектонічних плит, які дрейфують, зіштовхуються й викликають геологічні явища на зразок землетрусів і вивержень вулканів. Вони приводяться в рух магмою, що піднімається із глибин планети, охолоджується і застигає, формуючи свіжу океанічну кору. Континенти, у свою чергу, складаються з більш старої та легкої кори.

У Східній Африці континентальна кора програє боротьбу за існування. Рано чи пізно вона розірветься, і на її місці будуть плескатися хвилі сусіда Червоного моря та Аденської затоки.

Для геологів Східна Африка — майданчик для безпосередніх спостережень за тектонікою плит. «Це ідеальна природна лабораторія», — відзначає співавтор дослідження Єн Бастоу з Брістольського університету, який разом із Дереком Кейром із Саутгемптонського університету повторно проаналізував дані 1970-х років, отримані при спостереженні за розповсюдженням у корі вибухових хвиль. По тому, наскільки швидко вони проходять крізь кору, можна визначити товщину останньої.

Особливий інтерес для фахівців становить долина Афар на півночі Ефіопії, де земна кора настільки тонка, що більша частина території перебуває нижче рівня моря. Тут землетруси та викиди лави відбуваються постійно.

Новий аналіз показав, що ця лава викидається внаслідок нещодавнього розтягання плити. «Причина - у різкому тоншанні плити, - говорить пан Бастоу. - Якби воно відбувалося повільно, пояснити такий об'єм лавових потоків було б неможливо».

Вчені вважають, що їхнє дослідження актуальне не тільки для північної Ефіопії, але й для всіх інших місць, де континенти розриваються на частини. Атлантичний океан, наприклад, початків формуватися близько 200 млн років тому, коли розділилися Європа та Північна Америка.

Результати дослідження опубліковані в журналі Nature Geoscience.

За матеріалами: science.compulenta.ru