Енергетичний спектр не підтвердив надсвітлову швидкість нейтрино

Friday, 21 October 2011

OPERA нейтриноФізики запропонували теоретичне обґрунтування того факту, що в експерименті на італійському детекторі OPERA, під час якого були виявлені нейтрино, які рухались із надсвітловою швидкістю, була допущена помилка.

В основі міркувань лежить препринт, опублікований на сайті arxiv.org 29 вересня 2011 року. У ньому фізики Ендрю Коен і Шелдон Глешоу показали, що при русі нейтрино зі швидкістю, вище швидкості світла, повинен виникати свого роду аналог ефекту Черенкова-Вавилова (випромінювання фотонів при русі частинки в середовищі зі швидкістю, яка перевищує фазову швидкість світла у ній). Пізніше стаття була прийнята до публікації у журналі Physical Review Letters.

Як виявилося, нейтрино при русі повинні випромінювати електронно-позитронні пари і, як наслідок, втрачати енергію. Це, у свою чергу повинно позначатися на енергетичному спектрі зареєстрованих частинок. Спектр частинок, що долітають із CERN до італійської OPERA реєструє споріднений експеримент ICARUS, розташований у тій же італійській лабораторії Гран-Сассо. Тепер вчені, що працюють із цим експериментом, опублікували власний препринт, у якому показано, що передбачених аномалій в енергетичному спектрі не спостерігається.

За даними Nature News, деякі фізики вже висловили сумнів у коректності міркувань Коена і Глешоу. Зокрема, відзначається, що їхні припущення виконані далеко не для всіх теорій, що пояснюють надсвітлові швидкості нейтрино. Наприклад, вони не працюють для випадку наявності у нашого простору додаткових вимірів.

У цей час на сайті arXiv.org є більше 80 робіт, які так чи інакше зачіпають проблему надсвітлових нейтрино. Раніше, наприклад, з'явився препринт статті, у якій автор Рональд ван Елбург пояснював надсвітлову швидкість тим, що супутники GPS рухалися відносно потоку нейтрино під час вимірювань. У результаті йому вдалося встановити, що вимірюваний час був на 64 наносекунди меншим від дійсного (у досліді, нагадаємо, нейтрино приходили раніше розрахункового часу на 60 наносекунд).

Новина про незвичайні результати колаборації OPERA, яка працює з однойменним детектором в італійській Національній лабораторії Гран-Сассо, з'явилася 23 вересня 2011 року. Говорилося, що виникаючі у суперпротонному синхротроні у CERN нейтрино реєструвалися детекторами раніше, ніж передбачала комп'ютерна модель. Зокрема, швидкість частинок була на 0,00248 відсотка більша від швидкості світла.

За матеріалами: lenta.ru