На Теватроні зареєстровано одиночне народження кварка

Monday, 09 March 2009

quarkgluonplasmaВідразу двом групам фізиків, що працюють на колайдері Теватрон, вдалося зареєструвати одиночне народження кварка. Препринти статей колективів з'явилися на сайті arXiv.org. Обидві роботи прийняті до публікації в журнал Physical Review Letters.

Правдивий кварк, або t-кварк (від англійського top-quark) є одним із шести "сортів" кварків - субатомних частинок із дробовим електричним зарядом. t-кварки - найважчі з відомих кварків, їхня маса відповідає масі 180 протонів. Правдиві кварки були відкриті в 1995 році; разом із чарівними кварками вони утворюють, так зване, третє покоління кварків.

Кварки входять до складу інших елементарних часток. Для їхнього експериментального одержання необхідні досліди на прискорювачах з дуже великими енергіями. Кварки можуть народжуватися при зіткненні інших частинок. Самі по собі t-кварки нестабільні: через долі секунд вони розпадаються, породжуючи інші частинки. Аналізуючи склад цих частинок, вчені можуть зробити висновок, яка частинка їх "породила".

До даного моменту t-кварки були отримані тільки в парі з антикварками. Але Стандартна модель передбачає, що t-кварки можуть утворюватися при зіткненні протона й антипротона. Зіткнення спричинить до утворення W-Бозона, що розпадеться на правдивий і нижній кварки. Нижній кварк також розпадеться на інші частинки, склад яких передбачає Стандартна модель.

Standard_Model

Стандартна модель фізики елементарних частинок містить у собі шість кварків, шість лептонів, частинки-переносники взаємодій (фотон, глюон, W- і Z-бозони), а також бозон Хіггса. Хіггсівський бозон — єдина в цій таблиці невідкрита дотепер частинка. (Рис. з сайту wikipedia.org)

Працюючі на Теватроні фізики у своїх експериментах виявили "потрібний" набір частинок. Перші свідчення народження (і наступного розпаду) вільного t-кварка були отримані в 2007 році. За минулі місяці вчені підтвердили ці результати.

Після поломки Великого адронного колайдера (ВАК) Теватрон, який курирує лабораторія Енріко Фермі, є найбільшиим працюючим прискорювачем. Нещодавно працюючі на ньому вчені заявили, що в них значно більше шансів, ніж у їхніх колег з ВАК, виявити знаменитий бозон Хіггса. Підтвердження існування цієї теоретично передбаченої частинки остаточно підтвердить Стандартну модель.

За матеріалами: lenta.ru