Нововідкрита елементарна частинка - реальний претендент на роль бозона Гіггса

Wednesday, 04 July 2012

претендент на роль бозона ГіггсаФізики виявили нову елементарну частинку. Параметри частинки узгоджуються з параметрами гіпотетичного бозону Гіггса, однак поки про відкриття цього бозону мови не йде. За твердженням самих фізиків, їм доведеться ще багато що перевірити. Передбачувана маса нової частинки - трохи більше 125 гігаелектронвольт. Про це повідомляється у прес-релізі, опублікованому на сайті CERN.

Нові результати були повідомлені у ході відкритого семінару, що проводився безпосередньо у CERN. Доповідь робили представники двох груп вчених, що працюють із детекторами Atlas і CMS відповідно. Ці детектори реєструють елементарні частинки, що утворюються під час зіткнень пучків у Великому адронному колайдері. Цікаво, що прес-реліз був опублікований ще до того, як закінчилася доповідь.

Першим виступав Джо Інкандела, представник CMS. Він розповів, що вчені з його колаборації, куди входить 3,6 тисячі чоловік, аналізували дані по п'яти можливим сценаріям розпаду гіпотетичного бозону Гіггса. Перші два сценарії дали дуже сильний статистичний сигнал (більше 5 сигма) для мас близько 125 гігаелектронвольт.

Три інших канали (так фізики називають сценарії розпаду), однак, підпсували статистику. Внаслідок цього статистична значимість відкриття складає для CMS близько 4,9 сигма. Відкриття вважається здійсненим, якщо значимість 5 сигма і вище.

претендент на роль бозона Гіггса

За Інканделою виступала Фабіола Джіанотті, голова колаборації Atlas. Вона представила дані, зібрані тільки по двох каналах. Отримана вченими статистична значимість нового відкриття склала 5 сигма. Показник маси, однак, для Atlas трохи інший - близько 126 гігаелектронвольт. Свою доповідь Джіанотті закінчила фразою: "На енергіях 126 ГеВ ми можемо вивчити нову частинку дуже докладно. Спасибі, Природо".

Таким чином, фізики підсумували, що відкрито нову частинку. При цьому вони підкреслюють, що результати попередні, і відзначають, що необхідно встановити властивості нової частинки. Вони, наприклад, можуть виявитися відмінними від передбачених властивостей бозонів Гіггса (насправді існує кілька варіантів теорій, у деяких з яких може існувати більше одного бозону Гіггса).

Бозон Гіггса - гіпотетична частинка, квант поля Гіггса, відповідальна за наявність в інших елементарних частинок маси. Це остання відсутня частинка Стандартної моделі - теорії, що описує взаємодію у мікросвіті.

За матеріалами: lenta.ru