Секрет левітації розкрито

Thursday, 15 January 2009

CasimirАмериканським вченим вперше вдалося одержати в лабораторії "зворотний" (відштовхуючий) ефект Казимира. Про це повідомляється в прес-релізі, опублікованому на сайті Гарвардського університету, співробітники якого брали участь в експерименті. Робота вчених опублікована в журналі Nature.

В основу досліду покладений "звичайний" ефект Казимира. Типовим прикладом його дії (хоча можливі й більш складні прояви ефекту, наприклад, у рідині) є наступна: дві металеві пластини без власного заряду поміщаються у вакуум на відстань менше 100 нанометрів. При цьому між ними виникає сила взаємного притягання.

У рамках дослідження вчені помістили позолочену сферу над кварцовою пластиною в бромбензен (рідина C6H5Br). Ефект Казимира виникав не тільки між сферою й пластиною, але між ними й рідиною. При цьому бромбензен "втягувався" у зазор між об'єктами, підтримуючи сферу на плаву.

Можливість подібного відштовхуючого ефекту Казимира була передвіщена досить давно, однак уперше була перевірена на практиці. Відзначимо, що у випадку заміни кварцевої пластинки на золоту сила притягання виявлялася сильніше "втягуючої" сили бромбензена і сфера тонула.

Ефект Казимира був передвіщений Хендріком Казимиром в 1948 році. Одним з пояснень суті явища може слугувати наступне. У квантовій механіці вакуум не є порожнечею - у ньому постійно відбувається народження та руйнування віртуальних часток, зокрема віртуальних фотонів. Ці об'єкти, що є переносниками електромагнітної взаємодії, викликають віртуальні коливання магнітного поля.

У вищезгаданому прикладі між провідними пластинками коливання з деякими частотами потрапляють у резонанс і посилюються, а інші пригнічуються. При цьому, за рахунок зникнення деяких коливань, створюється свого роду "негативний тиск" - коливання ззовні змушують пластинки зближатися.
За словами дослідників, їхні результати знадобляться  при створенні наномоторів, у яких між деталями будуть відстані, характерні для даного ефекту. Крім цього, учені вважають, що їхні результати дозволять створювати мікроскопічні "компаси" (шматочки магнітів, що плавають у рідині), які зможуть вимірювати напрямок надслабких магнітних полів.

За матеріалами: podrobnosti.ua