Причиною виникнення блискавок виявились космічні промені

Tuesday, 07 May 2013

блискавкиРосійські фізики Алекс Гуревич та Анатолій Караштін виявили свідчення того, що блискавки виникають під впливом космічних променів, як вони повідомляють у своїй статті, опублікованій у журналі Physical Review Letters. Вперше дана теорія була запропонована Гуревичем ще 1992 року і відтоді залишалася предметом дебатів.

На даний момент не існує однозначного наукового консенсусу у тому, що саме викликає утворення блискавок. Одна з найпоширеніших думок, полягає у тому, що вони виникають внаслідок тертя між кристалами льоду. Але оскільки поведінка блискавок непередбачувана, а спостереження за ними вести дуже непросто, ніхто не зміг довести правомірність цієї теорії. Відповідно до іншої теорії, запропонованої Гуревичем 20 років тому, блискавки формуються у ході зіткнень космічних променів з краплями води, присутніми у грозових хмарах. Тепер він, разом із колегою, виявив докази своєї теорії.

Гуревич припускає, що космічні промені призводять до іонізації повітря у грозових хмарах, утворюючи безліч вільних електронів.

Вчені виміряли і проаналізували радіохвилі у штормових хмарах, під час розрядів блискавок.

Гуревич і Караштін встановили обладнання для моніторингу штормових хмар над Росією і Казахстаном, записуючи рівень радіохвиль протягом 3800 розрядів блискавок. Виявилося, що сотні і навіть тисячі коротких радіохвильових імпульсів виникали безпосередньо у момент утворення блискавки. І що ще більш важливо, рівень імпульсів відповідав тим моделям, які Гуревич розробив у минулому.

За матеріалами: globalscience.ru