Квантовий парадокс примушує заплутані фотони впливати на минуле

Tuesday, 24 April 2012

квантовий парадокс - вплив з майбутньогоФізики з Віденського університету вперше реалізували на практиці парадокс, описаний Ашером Пересом. Суть парадоксу полягає у тому, що на стани заплутаних частинок "впливають" рішення з майбутнього.

Квантові стани частинок на відміну від їхніх класичних аналогів мають ймовірнісну природу. Це означає, що, якщо у частинки було два класичних стани, то її квантовий стан може бути суперпозицією двох. Тобто, при вимірюванні з деякою ймовірністю p буде виходити один стан і з імовірністю 1-p - інший. Заплутаними називаються частинки, у яких стани знаходяться у суперпозиції. Це означає, що вимірювання стану однієї, однозначно визначає стан другої частинки.

Суть експерименту, що був реалізований у новій роботі, полягає у наступному. Спочатку беруться дві пари заплутаних фотонів і діляться між трьома учасниками експерименту - Віктором, Бобом і Алісою. Віктор залишає собі по одному фотону з кожної пари, а інші розсилає Бобові та Алісі. Після цього останні виконують вимірювання станів фотонів, позбавляючи їх, у деякому розумінні, квантових властивостей. Учасники експерименту навіть, при бажанні, можуть потім позбутися від цих часток.

Те, який тип кореляції (взаємозв'язку) існуватиме між фотонами - класичний чи квантовий, тобто заплутаний, - можна буде визначити лише після того, як Віктор вирішить, що йому робити з його фотонами. Він може їх виміряти окремо, а може заплутати. Таким чином, за словами вчених, у деякому сенсі квантова механіка здатна "імітувати вплив з майбутнього". Сам Перес пояснював цей парадокс тим, що, поки Віктор не виконав вимірювання, фотонам Боба і Аліси просто не можливо присвоїти коректно визначені квантові стани.

Природа квантовомеханічних об'єктів дозволяє фізикам проробляти безліч незвичайних речей. Наприклад, існує поняття квантової телепортації. Під цим терміном мається на увазі передача квантового, тобто "невизначеного" стану об'єкта. Проте для здійснення цього процесу потрібний класичний канал зв'язку, тому телепортація відбуватиметься не "моментально".

Стаття вчених з'явилась у журналі Nature Physics, а її препринт доступний на сайті arXiv.org.

За матеріалами: lenta.ru