Фізики створили лінзу з полум'я замість скла

Sunday, 26 May 2013

лінза із полум'яГрупа фізиків з ПАР представила опис пристрою, який здатний вирішити проблему фокусування потужних пучків лазерного випромінювання. Стаття вчених опублікована у журналі Nature Communications.

Оскільки навіть спеціальні сорти оптичного скла оплавляються і розтріскуються внаслідок нагрівання лазером, вчені запропонували обійтися взагалі без скла. Роль лінзи виконує полум'я пальника заданої конфігурації.

Автори винаходу підкреслюють, що ідея використовувати для управління пучками світла нагрітий газ прийшла в голову іншим вченим, і прототипи подібних пристроїв давно відомі фахівцям. Однак невеликий коефіцієнт заломлення нагрітих газів разом із геометрією системи, що досягалась у минулих експериментах призводив до того, що газові лінзи мали дуже велику фокусна відстань і внаслідок цього були практично непридатними. Заміна струменя нагрітого газу полум'ям пальника дозволила добитися чотирикратного поліпшення фокусуючої здібності і при цьому забезпечила на порядки більшу порівняно зі скляними лінзами стійкість до випромінювання. Розробка південноафриканських дослідників витримує випромінювання у сотні або навіть тисячі разів більш інтенсивне, ніж кращі зразки скляних лінз.

лінза із полум'я

Створений фізиками пристрій являє собою порожнистий циліндр, у який уздовж поздовжньої осі спрямовано промінь лазера. Під кутом до променя розташовується газовий пальник, полум'я якого всередині циліндра формує вихор розпеченого газу. Пристрій, як зауважують автори, відрізняється простою і невибагливою конструкцією. Циліндру, на відміну від скляної лінзи, не потрібно ні полірування, ні нанесення спеціальних просвітлюючих покриттів. Навіть після перегріву йому достатньо просто дати охолонути, у той час як перегрітим традиційним лінзам потрібно досить складне відновлення.

За матеріалами: lenta.ru