Великий адронний колайдер не може знайти підтвердження гіпотези суперсиметрії

Friday, 25 February 2011

суперсиметріяУ даних, зібраних детекторами Великого адронного колайдера, не було виявлено підтверджень гіпотези суперсиметрії, що, зокрема, передбачає, що в кожної елементарної частинки існує суперсиметричний "двійник". Нові результати, деталізовані у двох статтях, не виключають цю гіпотезу повністю, але встановлюють нові межі для її виявлення. Коротку суть досліджень приводить портал Physics World.

Гіпотеза суперсиметрії була вперше сформульована в 1973 році австрійським фізиком Юліусом Вессом і італійським фізиком Бруно Зуміно та постулює існування певного роду симетрії між двома основними класами часток - бозонами та ферміонами. Фактично, гіпотеза суперсиметрії дозволяє за допомогою перетворень зв'язати воєдино речовину та випромінювання.

На сьогодні ця гіпотеза не була підтверджена експериментально. Для того щоб фактично перевірити її, існує кілька можливостей. Одна з них полягає в пошуку певних ланцюжків перетворення елементарних частинок у колайдері (всередині ВАК елементарні частинки зіштовхуються одна з одною, і цей процес призводить до утворення інших частинок). Вчені шукали такі ланцюжки перетворень у даних, зібраних детектором CMS.

Другий варіант має на меті не пошук нових часток, а виявлення "нестачі" енергії при певних типах зіткнень. Відповідно до положень гіпотези суперсиметрії, за такий недолік "відповідальні" нейтраліно - один із типів гіпотетичних суперсиметричних часток.

За підсумками аналізу частини даних, зібраних на детекторах CMS і ATLAS протягом 2010 року, вчені не виявили подій, які відповідали б проявам гіпотези суперсиметрії. Однак дослідники відзначають, що поки рано повністю виключати її - з їхнього погляду, нові результати тільки встановлюють більш високі енергетичні межі для прояву суперсиметрії.

В 2008 році фізики, що працюють із даними, які отримує японський прискорювач KEK, представили докази, які можуть побічно вказувати на правомірність гіпотези суперсиметрії. Отримані на KEK дані свідчать про народження нової частинки, характеристики якої нагадують характеристики однієї з суперсиметричних частинок. Однак ці дані вимагають додаткової перевірки.

Препринти статей викладені на сайті arXiv.org (тут - результати для детектора CMS, а тут - для ATLAS).

За матеріалами: lenta.ru